Program_Szkoleń - Nowy projekt

Kontakt
E-mail: info@psychotraumatologia.com.pl
E-mai w spr. szkoleń: fundacjaszkolenia@wp.pl


Przejdź do treści
PROGRAM SZKOLENIA
Psychotraumatologia Praktyczna
ZAKRES TEMETYCZNY
 
1. Zjazd: Pojęcie traumy jako specyficznego doświadczenia zagrożenia zdrowia i/lub życia.
  • Psychotraumatologia - geneza.
  • Pojęcie doświadczenia traumatycznego.
  • Trauma i dysocjacja jako mechanizm obronny, przystosowawczy wobec ekstremalnych doświadczeń.
  • „Obcęgi traumatyczne”
  • Neurobiologiczne podstawy przetwarzania stresu traumatycznego.
  • Interwencja kryzysowa w sytuacji doświadczenia traumatycznego.
  • Kontakt z pacjentem po przeżyciu traumatycznym.
  • Reakcje aparatu psychicznego na traumę.
  • Ramy pracy. Narzędzia do diagnozy zasobów i obciążeń pacjenta

2. Zjazd: Trauma Przewlekła. ASD, PTSD, złożone PTSD
  • Zespół Stresu Pourazowego – historia i definicja pojęcia.
  • Reakcja adaptacyjna, ASD, podprogowe PTSD, Complex PTSD.
  • Diagnoza PTSD.
  • PTSD dysocjacyjne.
  • Symptomatyka PTSD.
  • Fazy PTSD.
  • Uzależnienie od stanów bliskich śmierci.
  • Dysocjacja jako obrona przed traumą.
  • Ramy pracy- narzędzia diagnostyczne, ocena objawów PTSD.

3. Zjazd: Wczesna traumatyzacja i jej konsekwencje.
  • Specyfika wieku niemowlęcego - rola instynktów w gatunku ludzkim.
  • Trauma separacji i trauma symbiozy.
  • Objawy i konsekwencje doświadczeń traumatycznych u dzieci w wieku przedwerbalnym. Diagnoza i specyfika.
  • 5 aspektów wczesnego urazu.
  • Wczesne psychozy niemowlęce i zjawiska autystyczne.
  • Mechanizmy obronne u dzieci straumatyzowanych.
  • Konsekwencje urazu w późniejszym życiu.
  • Proces konsultacyjny.

4. Zjazd: Trauma a więź psychiczna.
  • Pojęcie więzi  - „psychiczna pępowina” .
  • Budowanie więzi.
  • Teoria więzi: Bowlby, Winnicott, Fonagy.
  • Koncepcja „bezpiecznego portu”
  • Podatność na lęk a lęk separacyjny.
  • Podstawowa matryca więzi.
  • Podstawowe wzorce przywiązania.
  • Zerwane więzi  – dzieci w pieczy zastępczej i adopcji.
  • Narzędzia: Metody badania więzi.

5. Zjazd: Rola rodziców a traumatyzacja.
  • Relacja z rodzicami a proces dojrzewania osobowości.
  • Mentalizacja jako warunek rozwoju życia psychicznego.
  • Traumatyczna zamiana ról w rodzinie.
  • Trauma skumulowana.
  • Przemoc i trauma utajona.
  • Psychologiczne konsekwencje parentyfikacji.
  • Trauma symbiozy.
  • Dojrzałość emocjonalna i jej brak
  • Specyfika pracy z rodzinami.

6.    Zjazd: Odziedziczone rany. Znaczenie przekazu transgeracyjnego.
  • Międzypokoleniowa transmisja traumy.
  • Ukryte przekazy rodzinne
  • Traumy rodzinne.
  • Odziedziczone rany, a wiek dojrzewania
  • Transmisja nieprzeżytej żałoby.
  • Rozpad rodziny, nadużycia wobec dzieci.
  • Odziedziczone rany a psychoterapia.
  • Systemowe rozumienie rodziny.

7. Zjazd: Trauma a kryzys adolescencyjny.
  • Specyfika wieku dojrzewania jako dynamika procesów integracji i dezintegracji.
  • Wpływ traumatyzacji na przebieg okresu adolescencji.
  • Rozwój seksualności a rozwój osobowości.
  • Budowanie tożsamości – podstawowe zadanie adolescencji.
  • Niedoskonałe ciało – bolesna rana.
  • Wewnętrzna wojna – nienawiść i rozpacz.
  • Zagrożenia wynikające z kryzysów wieku adolescencji – załamanie procesów dojrzewania.
  • Kontakt z adolescentem – specyfika.
  • Doświadczenie bliskości śmierci w wieku adolescencji.
  • Specyfika pracy z młodzieżą.

8. Zjazd: Wpływ traumy na ciało.
  • Ciało kolebką umysłu.
  • Psychosomatyka jako obrona przed traumą – ekonomia psychiczna.
  • Rola ciała w regulacji stanów psychicznych.
  • Neuropsychoimmunologia.
  • Zjawisko pamięci ciała – epigenetyka.
  • Zakłócenia w relacjach jako źródło zaburzeń psychosomatycznych.
  • Psychodynamika zaburzeń psychosomatycznych.
  • Kontakt z osobą z problemami psychosomatycznymi

9. Zjazd: Suicydalność jako konsekwencja traumatyzacji.
  • Suicydalność  i parasuicydalność – tematy tabu. .
  • Syndrom presuicydalny - rozpoznawanie stanu zagrożenia samobójstwem.
  • Doświadczenie bliskości śmierci jako mechanizm obronny.
  • Autoagresja i samookaleczenia.
  • Pomoc przy samookaleczeniach.
  • Interwencja kryzysowa w przypadku suicydalności.
  • Negocjacje w sytuacjach zagrożenia życia.

10. Zjazd: Nadużycie seksualne i jego konsekwencje.
  • Historia ujawniania nadużyć seksualnych na przestrzeni lat.
  • Podstawowe definicje: parafilie, pedofilia, kazirodztwo, czyny preferowane i czyny zastępcze.
  • Nadużycie seksualne – zranienie ciała i umysłu. Czynniki ryzyka.
  • Dziecko w pułapce nadużycia.
  • Konsekwencje nadużyć seksualnych.
  • Rodziny kazirodcze – specyfika.
  • Rola matek.
  • Terapia osób po nadużyciach seksualnych.
  • Oskarżenia fałszywe.
  • Specyfika terapii sprawców nadużyć seksualnych.
  • Diagnoza i terapia dzieci po nadużyciach seksualnych.
  • Objawy nadużyć w wieku przedwerbalnym.

11. Zjazd: Demoralizacja i przestępczość.
  • Etiologia procesów demoralizacji. Bazowe zaufanie do świata.
  • Reprezentacje doświadczeń traumatycznych a demoralizacja.
  • Okoliczności rozwoju sadyzmu.
  • Deficyty mentalizacji.
  • Dzieci rodziców chorych psychicznie.
  • Rozumienie dynamiki przemocy / przemocy rodzinnej.
  • Rola Superego a demoralizacja.

12. Zjazd:  Śmierć i żałoba
  • Kryzysy związane z utratami.
  • Żałoba wg. Koncepcji Z. Freuda
  • Doświadczenie umierania jako element ludzkiego życia.
  • Śmierć w rodzinie i jej implikacje dla dorosłych i dzieci.
  • Różnice między żałobą i melancholią.
  • Traumatyczna żałoba.
  • Solidarność ze zmarłym.  
  • Specyfika kontaktu z osobą umierającą.

13. Zjazd. Terapia traumy  cz. I - Wzbogacanie zasobów w kontakcie ze straumatyzowanym pacjentem.
  • Metody leczenia osób po doświadczeniach traumatycznych.
  • Rola wyobraźni i fantazji we wzbogacaniu zasobów psychicznych.
  • Interwencje terapeutyczne w leczeniu zaburzeń dysocjacyjnych
  • Zjawisko plastyczności pamięci.
  • „Technika Ekranu” jako specyficzna metoda pracy po doświadczeniach traumatycznych.
  • IV fazowy model pracy z traumą.
  • Konfrontacja z traumą – zasady i techniki.
  • Teoria pracy metodą EMDR.

14. Zjazd Terapia traumy cz. II – Narracja o traumie
  • Doświadczenia traumatyczne a świat wewnętrzny.
  • Dwa scenariusze narracji o traumie.
  • Przekształcenia w narracjach.
  • Wciąganie w dynamikę traumy – traumatyczna infekcja.
  • Różne formy narracji o traumie.
  • Bajka i zabawa w terapii traumy.
  • Rola symbolizacji i sublimacji.
  • Analiza narracji o traumie

15. Zjazd:  Rezyliencja
  • Czym jest rezyliencja ?
  • Mitologia a zjawisko rezyliencji.
  • Filary kształtowania odporności psychicznej.
  • Lęk przed traumą.
  • Czynniki ryzyka a czynniki ochrony.  Znaczenie stanu umysłu.
  • Koncepcja „Disruption and repair”.
  • Rezyliencja a kreatywność - posttraumatyczny wzrost.

16. Zjazd Interwencja w kryzysie
  • Kryzys a trauma
  • Rodzaje interwencji kryzysowej
  • Zadania interwencji kryzysowej
  • Specyfika interwencji kryzysowej
  • Planowanie interwencji

17 Zjazd: Instytucje jako system leczący.
  • Specyficzna dynamika relacji interpersonalnych w instytucji.
  • Model leczenia zintegrowanego w instytucji (wzorowany na Instytucie Psychoterapii Zintegrowanej w Monachium).
  • Specyficzna dynamika relacji interpersonalnych w instytucji.
  • Rodzaje interakcji w instytucjach.
  • Relacje rodzinne a relacje w instytucjach.
  • Trauma związana z rodzeństwem.
  • Czynniki leczące w instytucji.
  • Podsumowanie kursu.
Fundacja PCP
ul. Brozowa 15
80-243 GDAŃSK

NIP: 9570991713
Wróć do spisu treści