PROGRAM SZKOLENIA
Psychotraumatologia Praktyczna
ZAKRES TEMETYCZNY
1. Zjazd: Pojęcie traumy jako specyficznego doświadczenia zagrożenia zdrowia i/lub życia.
- Psychotraumatologia - geneza.
- Pojęcie doświadczenia traumatycznego.
- Trauma i dysocjacja jako mechanizm obronny, przystosowawczy wobec ekstremalnych doświadczeń.
- „Obcęgi traumatyczne”
- Neurobiologiczne podstawy przetwarzania stresu traumatycznego.
- Interwencja kryzysowa w sytuacji doświadczenia traumatycznego.
- Kontakt z pacjentem po przeżyciu traumatycznym.
- Reakcje aparatu psychicznego na traumę.
- Ramy pracy. Narzędzia do diagnozy zasobów i obciążeń pacjenta
2. Zjazd: Trauma Przewlekła. ASD, PTSD, złożone PTSD
- Zespół Stresu Pourazowego – historia i definicja pojęcia.
- Reakcja adaptacyjna, ASD, podprogowe PTSD, Complex PTSD.
- Diagnoza PTSD.
- PTSD dysocjacyjne.
- Symptomatyka PTSD.
- Fazy PTSD.
- Uzależnienie od stanów bliskich śmierci.
- Dysocjacja jako obrona przed traumą.
- Ramy pracy- narzędzia diagnostyczne, ocena objawów PTSD.
3. Zjazd: Wczesna traumatyzacja i jej konsekwencje.
- Specyfika wieku niemowlęcego - rola instynktów w gatunku ludzkim.
- Trauma separacji i trauma symbiozy.
- Objawy i konsekwencje doświadczeń traumatycznych u dzieci w wieku przedwerbalnym. Diagnoza i specyfika.
- 5 aspektów wczesnego urazu.
- Wczesne psychozy niemowlęce i zjawiska autystyczne.
- Mechanizmy obronne u dzieci straumatyzowanych.
- Konsekwencje urazu w późniejszym życiu.
- Proces konsultacyjny.
4. Zjazd: Trauma a więź psychiczna.
- Pojęcie więzi - „psychiczna pępowina” .
- Budowanie więzi.
- Teoria więzi: Bowlby, Winnicott, Fonagy.
- Koncepcja „bezpiecznego portu”
- Podatność na lęk a lęk separacyjny.
- Podstawowa matryca więzi.
- Podstawowe wzorce przywiązania.
- Zerwane więzi – dzieci w pieczy zastępczej i adopcji.
- Narzędzia: Metody badania więzi.
5. Zjazd: Rola rodziców a traumatyzacja.
- Relacja z rodzicami a proces dojrzewania osobowości.
- Mentalizacja jako warunek rozwoju życia psychicznego.
- Traumatyczna zamiana ról w rodzinie.
- Trauma skumulowana.
- Przemoc i trauma utajona.
- Psychologiczne konsekwencje parentyfikacji.
- Trauma symbiozy.
- Dojrzałość emocjonalna i jej brak
- Specyfika pracy z rodzinami.
6. Zjazd: Odziedziczone rany. Znaczenie przekazu transgeracyjnego.
- Międzypokoleniowa transmisja traumy.
- Ukryte przekazy rodzinne
- Traumy rodzinne.
- Odziedziczone rany, a wiek dojrzewania
- Transmisja nieprzeżytej żałoby.
- Rozpad rodziny, nadużycia wobec dzieci.
- Odziedziczone rany a psychoterapia.
- Systemowe rozumienie rodziny.
7. Zjazd: Trauma a kryzys adolescencyjny.
- Specyfika wieku dojrzewania jako dynamika procesów integracji i dezintegracji.
- Wpływ traumatyzacji na przebieg okresu adolescencji.
- Rozwój seksualności a rozwój osobowości.
- Budowanie tożsamości – podstawowe zadanie adolescencji.
- Niedoskonałe ciało – bolesna rana.
- Wewnętrzna wojna – nienawiść i rozpacz.
- Zagrożenia wynikające z kryzysów wieku adolescencji – załamanie procesów dojrzewania.
- Kontakt z adolescentem – specyfika.
- Doświadczenie bliskości śmierci w wieku adolescencji.
- Specyfika pracy z młodzieżą.
8. Zjazd: Wpływ traumy na ciało.
- Ciało kolebką umysłu.
- Psychosomatyka jako obrona przed traumą – ekonomia psychiczna.
- Rola ciała w regulacji stanów psychicznych.
- Neuropsychoimmunologia.
- Zjawisko pamięci ciała – epigenetyka.
- Zakłócenia w relacjach jako źródło zaburzeń psychosomatycznych.
- Psychodynamika zaburzeń psychosomatycznych.
- Kontakt z osobą z problemami psychosomatycznymi
9. Zjazd: Suicydalność jako konsekwencja traumatyzacji.
- Suicydalność i parasuicydalność – tematy tabu. .
- Syndrom presuicydalny - rozpoznawanie stanu zagrożenia samobójstwem.
- Doświadczenie bliskości śmierci jako mechanizm obronny.
- Autoagresja i samookaleczenia.
- Pomoc przy samookaleczeniach.
- Interwencja kryzysowa w przypadku suicydalności.
- Negocjacje w sytuacjach zagrożenia życia.
10. Zjazd: Nadużycie seksualne i jego konsekwencje.
- Historia ujawniania nadużyć seksualnych na przestrzeni lat.
- Podstawowe definicje: parafilie, pedofilia, kazirodztwo, czyny preferowane i czyny zastępcze.
- Nadużycie seksualne – zranienie ciała i umysłu. Czynniki ryzyka.
- Dziecko w pułapce nadużycia.
- Konsekwencje nadużyć seksualnych.
- Rodziny kazirodcze – specyfika.
- Rola matek.
- Terapia osób po nadużyciach seksualnych.
- Oskarżenia fałszywe.
- Specyfika terapii sprawców nadużyć seksualnych.
- Diagnoza i terapia dzieci po nadużyciach seksualnych.
- Objawy nadużyć w wieku przedwerbalnym.
11. Zjazd: Demoralizacja i przestępczość.
- Etiologia procesów demoralizacji. Bazowe zaufanie do świata.
- Reprezentacje doświadczeń traumatycznych a demoralizacja.
- Okoliczności rozwoju sadyzmu.
- Deficyty mentalizacji.
- Dzieci rodziców chorych psychicznie.
- Rozumienie dynamiki przemocy / przemocy rodzinnej.
- Rola Superego a demoralizacja.
12. Zjazd: Śmierć i żałoba
- Kryzysy związane z utratami.
- Żałoba wg. Koncepcji Z. Freuda
- Doświadczenie umierania jako element ludzkiego życia.
- Śmierć w rodzinie i jej implikacje dla dorosłych i dzieci.
- Różnice między żałobą i melancholią.
- Traumatyczna żałoba.
- Solidarność ze zmarłym.
- Specyfika kontaktu z osobą umierającą.
13. Zjazd. Terapia traumy cz. I - Wzbogacanie zasobów w kontakcie ze straumatyzowanym pacjentem.
- Metody leczenia osób po doświadczeniach traumatycznych.
- Rola wyobraźni i fantazji we wzbogacaniu zasobów psychicznych.
- Interwencje terapeutyczne w leczeniu zaburzeń dysocjacyjnych
- Zjawisko plastyczności pamięci.
- „Technika Ekranu” jako specyficzna metoda pracy po doświadczeniach traumatycznych.
- IV fazowy model pracy z traumą.
- Konfrontacja z traumą – zasady i techniki.
- Teoria pracy metodą EMDR.
14. Zjazd Terapia traumy cz. II – Narracja o traumie
- Doświadczenia traumatyczne a świat wewnętrzny.
- Dwa scenariusze narracji o traumie.
- Przekształcenia w narracjach.
- Wciąganie w dynamikę traumy – traumatyczna infekcja.
- Różne formy narracji o traumie.
- Bajka i zabawa w terapii traumy.
- Rola symbolizacji i sublimacji.
- Analiza narracji o traumie
15. Zjazd: Rezyliencja
- Czym jest rezyliencja ?
- Mitologia a zjawisko rezyliencji.
- Filary kształtowania odporności psychicznej.
- Lęk przed traumą.
- Czynniki ryzyka a czynniki ochrony. Znaczenie stanu umysłu.
- Koncepcja „Disruption and repair”.
- Rezyliencja a kreatywność - posttraumatyczny wzrost.
16. Zjazd Interwencja w kryzysie
- Kryzys a trauma
- Rodzaje interwencji kryzysowej
- Zadania interwencji kryzysowej
- Specyfika interwencji kryzysowej
- Planowanie interwencji
17 Zjazd: Instytucje jako system leczący.
- Specyficzna dynamika relacji interpersonalnych w instytucji.
- Model leczenia zintegrowanego w instytucji (wzorowany na Instytucie Psychoterapii Zintegrowanej w Monachium).
- Specyficzna dynamika relacji interpersonalnych w instytucji.
- Rodzaje interakcji w instytucjach.
- Relacje rodzinne a relacje w instytucjach.
- Trauma związana z rodzeństwem.
- Czynniki leczące w instytucji.
- Podsumowanie kursu.