dr A.Walter 3 lata - Nowy projekt

Kontakt
E-mail: info@psychotraumatologia.com.pl
E-mai w spr. szkoleń: fundacjaszkolenia@wp.pl


Przejdź do treści
Child Adolesc Psychotraumatology
„Psychotraumatologii dzieci i młodzieży”

Szanowni Państwo Fundacja PCP zaprasza na 3 letni cykl szkolenia prowadzony przez dr Alfreda Waltera, Michaela Sic i innych doświadczonych specjalistów psychotraumatologii dziecięcej z Instytutu Psychoterapii Zintegrowanej w Monachium. Merytoryczny zakres zagadnień ma obejmować pogłębienie specyfiki psychicznych aspektów traumatyzacji u dzieci i młodzieży oraz naukę technik pracy psychoterapeutycznej osadzonych w podejściu psychoanalitycznym, behawioralnym, systemowym i integracyjnym.



PSYCHOTRAUMATOLOGIA DZIECI I MŁODZIEŻY

Szkolenie oferuje nauczanie z zakresu psychotraumatologii dzieci i młodzieży (w tym pracę z rodzicami/rodzicami zastępczymi), które jest skierowane na pracę ze straumatyzowanymi dziećmi, nastolatkami i ich rodzinami. Szkolenie łączy podejścia psychodynamiczne, psychoalaticzne i behawioralne psychoraumatologii. Szczególny nacisk położony zostanie na przedstawienie tradycyjnego sposobu patrzenia na psychoterapię dzieci i młodzieży. Dlatego wszyscy prowadzący szkolenie są wykwalifikowanymi terapeutami dzieci i młodzieży (oraz terapeutami rodzinnymi) mającymi wieloletnie doświadczenie w pracy z pacjentami z traumą.

Zespół prowadzący:
  • dr n. hum. Alfred Walter (terapia psychoanalizy dzieci, młodzieży i dorosłych (IPA), terapia grupowa, terapia rodziny, terapia EMDR, nauki polityczne)
  • Carina Wicke (terapia psychoanalizy dzieci i młodzieży, terapia rodziny, nauki polityczne, nauki edukacyjne)
  • Michael Silc (terapia behawioralna dzieci i młodzieży, terapia EMDR) - koniec 2. roku

Warunki przystąpienia do szkolenia:
  1. Ukończone/prawie ukończone szkolenie z Psychotraumatologii (prowadzone przez Fundację).
  2. Praca z dziećmi i młodzieżą oraz ich rodzicami przez dłuższy czas jako: terapeuta, psycholog szkolny, pracownik socjalny, itp.
  3. Predyspozycje osobiste (psychiczne zdolności do pracy w sytuacjach mylących i stresujących wraz z umiejętnością przewidywania tego, co może się wydarzyć, bez popadania w zbyt duży stres – pierwsze oznaki negatywnych zdolności.

Program szkolenia:
Liczba uczestników: ok. 15 osób/grupa. Spotkania odbywać się będą w jedną niedzielę w miesiącu (z wyłączeniem lipca i sierpnia) w godzinach 9:00 – 18:00 (przez platformę ZOOM)  = 8h

I
Podstawy terapii dzieci i młodzieży (podejście psychodynamiczne/podejście behawioralne)
15 dni (=1,5 roku) = 120h  < rok 1 – 1,5>
II
Podstawy traumatologii dzieci i młodzieży
5 dni (= 0,5 roku) = 40 godz. < rok 2 >
III
Zagadnienia traumatologii dzieci i młodzieży
20 dni (2 lata) = 80 godz. + 40 godz. < rok 3+4> = 240 godz. teoria - ostatnie 10 dni połączone z superwizją (10 x 4 godz. = 40 godz.) w tym technika leczenia straumatyzowanych dzieci i młodzieży oraz ich rodzin
IV
Grupy superwizyjne 4 x w roku (równolegle dwie grupy - 2 x osobiście) < rok 5 >  obecność stacjonarna
dwa dni (sobota 11.00 – 19.00, niedziela 9.00 – 14.00 = 13 godz. w weekend -> 65 godz. + 4 grupy online w niedzielę 4 x 9.00 – 18.00 = 8 godz. - > SV = 32 godz. (SV = 97h) (w sumie 137 h SV)
V
Interwizja (przez cały czas jedna w miesiącu, omawianie literatury, przypadków …, ok. 3 godz. = 30 godz./rok = 120 godzin w ciągu 4 lat)
VI
Psychodynamiczne doświadczenie własne w części 3. i 4. (minimum 100 godz. raz w tygodniu)
VII
Dokumentacja 4 terapii/poradnictwa (minimum 10 sesji; każdy przypadek ok. 10 stron) i jedna z minimum 15-20 sesji (20 stron), ostatnia będzie rozpatrywanym przypadkiem (=mówienie o nim w grupie superwizyjnej)

Kryteria szkolenia i certyfikacji zorientowane na:
  • Wspólne potrzeby terapii dzieci i młodzieży/psychotraumatologiI
  • Program nauczania psychoterapii dzieci i młodzieży Europejskiej Federacji Psychodynamicznej Psychoterapii (EPFF) (mniej niż ich propozycje)
  • Polska regulacja prawna (do tej pory nieznana): Polska Rada Psychoterapii.

Tematy (propozycje):
Traumatyzacja i rodzina / rodzaje traumy
            o traumatyzacja u dzieci w różnym wieku / różne rodzaje traumatyzacji na
               różnych etapach rozwoju
            o trauma transgeneracyjna - lęk rodziców itp. u rodziców (seksualna, przemoc, projekcje itp.),
            o przywiązanie, rodzice nieobecni, rodzice toksyczni
            o wczesna traumatyzacja / dysregulacja w relacji matka-dziecko
            o wewnętrzne radzenie sobie z traumą przez dzieci, młodzież i rodziny – narracje, kłamstwa, itp.
            o uzależnienie (nałóg) – substancje, zachowania …
            o wczesna relacja matka-rodzic (S. Hauser)
            o przemoc i traumatyzacja, grupy i wiktymizacja
            o ADHD / ADD i trauma
            o autyzm i trauma
           o trauma i ciało (neurofizjologia traumy, traumatyczne wspomnienia itp.)
           o psychosomatyczne - długotrwała choroba – brak wzrostu
           o zaburzenia odżywiania
           o żałoba / przygnębienie / depresja i trauma
           o problemy z poczuciem własnej wartości, narcyzm
           o samookaleczenie – skłonności samobójcze
           o rozwód
           o śmierć rodziców-rodzeństwa
           o przemoc / przemoc i media
           o traumatyzacja medyczna
           o lęk
           o moczenie nocne
           o agresja i zachowania destrukcyjne
           o seksualizacja – masturbacja,
           o transseksualizm i procesy identyfikacyjne
           o zachowania kompulsywne
           o tiki
           o mutyzm
           o choroby snu
           o pseudodebilizm
           o migracja / ucieczka / wojna
           o środowisko społeczne i trauma
Diagnoza traumy
           o monotraumy i traumy złożone / traumy relacyjne
           o ICD 10 i ICD 11
           o anamneza (SORK, psychodynamiczna …)
           o stan psychopatologiczny
           o kwestionariusze
           o zaburzenia dziecka jako język rodziny
           o choroby adaptacyjne
           o zasoby i odporność / znaczenie sensu własnego życia / demoralizacja
           o czynniki ochronne i ryzyka
           o reakcje nerwicowe / dysfunkcyjne zasady przetrwania
           o choroby eksternalizacyjne i internalizacyjne
Techniki:
           o podstawowe techniki traumateryjne.
                       ▪ w terapii behawioralnej …
                       ▪ w terapii psychodynamicznej …
                       ▪ w innych terapiach
           o jak dokonać interpretacji?
           o interwencja kryzysowa u dzieci i młodzieży / kryzys i konflikty w terapii – interwencja kryzysowa (np.: agresywne i seksualne zachowanie w terapii)
           o pomocne techniki relacyjno-behawioralnej terapii dzieci i młodzieży
           o ważne i pomocne techniki terapii rodzinnej
           o jak zacząć … ? pierwsza rozpoznanie …
           o jak mówić o … (stracie itp.)
           o normalna zabawa – ponowne odgrywanie – zabawa potraumatyczna, zdrowa zabawa, normalna zabawa
           o interpretacja gier / rysunków itp.
           o stabilizacja siebie
           o jak zakończyć …
           o indywidualizacja technik
           o czy konsultacja rodzicielska jest konieczna czy nie
           o terapia EMDR z dziećmi i młodzieżą – wprowadzenie (aby dowiedzieć się jak to działa, aby móc stosować wymagane jest specjalne przeszkolenie)
Relacja terapeutyczna:
           o przeciwprzeniesienie
           o opór dzieci / brak reakcji
           o retraumatyzacja / przywrócenie traumatycznych doświadczeń dzieci
          o jaki rodzaj wymiany z dziećmi
           o bliskość-dystans dzieci / młodzieży / terapeutów
           o psychohigiena terapeutów – jak przetrwać sesjI

Literatura:
Internal Reader concerning child- and adolescent psychotraumatology, including:
- A Walter: Searching unconscious relational patterns. Some Remarks to psychoanalytic couple and family therapy. (2009)
Den unbewussten Beziehungsmustern auf der Spur. Zur psychoanalytischen Paar- und Familientherapie.
- A Walter: Trauma and Symbolization. On psychoanalytic treatment von traumatized children, adolescents and adults as an open developmental process. (2012)
„Trauma und Symbolisierung. Zur psychoanalytischen Behandlung von traumatisierten Kindern, Jugendlichen und Erwachsenen als entwicklungsoffenem Prozess.
- A Walter: Developmental lines of psychoanalytic developmental psychology and developmental therapy. – From developmental disease to developmental therapy. (2010)
„Entwicklungslinien psychoanalytischer Entwicklungspsychologie und Entwicklungstheorie – von der Entwicklungsstörung zur Entwicklungstherapie“
- A Walter: The therapeutic relationship in psychodynamic Child- and AdolescentTherapy (2015).
„Die therapeutische Beziehung in der psychodynamischen Kinder- und
Jugendlichenpsychotherapie“
- A Walter: Psychoanalytic treatment of children and adolescents as a conjoint enacting and dreaming of the patients‘ sufferings. (2016)
„Psychoanalytisches Arbeiten mit Kindern und Jugendlichen als gemeinsam getragenes Inszenieren und „Träumen“ der Not des Patienten
A Walter: Playing between psychic latency and the wish to show oneself. Reflections on playing as an externalizing scenic message and relationship in psychoanalytic context (2019)
„Spielen zwischen Latenz und Sich-zeigen-wollen. Reflexionen zum Spielen als externalisierende szenische Mitteilung und Beziehungsinszenierung in psychoanalytischem Kontext“
- A Walter Psychodynamic group therapy with children with divorced parents („Psychodynamische Gruppenarbeit mit Kindern, deren Eltern oder geschieden sind“ (2019)
- A Walter: Relational Trauma. An Approach in psychoanalytic perspective („Beziehungstraumata. Versuch einer Annäherung unter psychoanalytischer Perspektive“ (2024)
- S. Sulz: The Therapeutic Relationship in todays Behavior Therapy (2015)
- A. Richter-Benedikt: What do adolescents need in the therapeutical relationship? (Behavior youth therapy) 2015
- M. Silc Behavior Therapy with (traumatized) children (zostanie napisana) A. Alvarez. “Zywy Kontakt. Psychotherapie psychoanalityczna dzieci autystycznych, z pogranicza, zaniedbanych spolecznie i wykorzystywanych seksualne” Gdansk 2021 Zygmunt Freud „Poza zasadą przyjemności” Krakow 2019 especially the articles:
- „Poza zasadą przyjemności” (5-68) (Jenseits des Lustprinzips, 1920)
- „Ego i Id“ (69-117) (Das Ich und das Es, 1924)
- „Zarys Psychoanalizi“ (119-231) (Abriß der Psychoanalyse 1939)
A. Freud „ Ego i mechanizmy obronne” 2004
S. Fraiberg: “Duchy w dziecinnym pokoju” (1975) (Ghosts in the nursery)
S. Ferenczi: “Pomieszanie jezykow miedzy doroslymi a dzieckiem” (1932)
(Sprachverwirrung zwischen dem Erwachsenen und dem Kind)
M. Klein ???
H. Thomä / H. Kächele „Podręcznik terapii psychoanalitycznej” Pracownia testów psychologicznych PTP 1996
D.W. Winnicott „Zabawa a rzeczywistość” wyd. Imago 2011
D.W. Winnicott „Procesy dojrzewania i sprzyjajace srodowisko“ (The Maturational Process and facilitating environment)
J. Steiner „Psychiczny azyl. Patologiczna organizacja osobowości u pacjentów
psychotycznych, nerwicowych i borderline” Imago 2010
J. Lewis Herman „Przemoc – uraz psychiczny i powrót do równowagi” 1998
C. Garland „ Czym jest trauma. Podejście psychoanalityczne” 2009
H. Utari-Witt / A. Walter: „W drodze na obca ziemie“ ( Fundacja Gdansk )
S. Minuchin „Kunszt terapii rodzinnej“ (2018) ( we have to look if it’s usable)???
L. C. Terr (1991) Childhood traumas: an outline and overview. (poln. ???)
H. E. Richter: Eltern, Kind und Neurose ( poln. ???)
v. d. Kolk: Entwicklungstraumastörung … (poln. ???)

Koszt: 600

Terminy spotkań:
DATY: 2024 ROK
  • 04 - 05 październik 2024  Sobota: 14.00 – 18.00 niedziela 9:00 - 12:00, stacjonarnie
  • 16 LISTOPADA 2024 – sobota 15:00-20:00
  • 17 LISTOPADA 2024 – niedziela 9:00-12:00
  • 07 GRUDNIA 2024 – sobota 15:00-20:00
  • 08 GRUDNIA 2024 – niedziela 9:00-12:00
  • 23 MARZEC 2025 – niedziela 09:00-16:00
  • 06 KWIECIEŃ 2025 – niedziela 9:00-16:00
  • 24 MAJ 2025 – sobota 10:00-16:00
Fundacja PCP
ul. Brozowa 15
80-243 GDAŃSK

NIP: 9570991713
Wróć do spisu treści